woensdag , 15 november 2017

Home » Algemeen » bol.com pakt de handschoen goed op!
bol.com pakt de handschoen goed op!

bol.com pakt de handschoen goed op!

oktober 7, 2014 10:54 am by: A+ / A-

Allereerst willen wij benadrukken dat de actie NIET bedoeld is om bol.com in een slecht daglicht te plaatsen. Acties zoals deze kunnen ook plaatsvinden bij de andere grote ‘pakjesbedrijven’ zoals Wehkamp, Coolblue, Otto, Zalando, etc. De Subcontractors zijn blij met het succes van deze bedrijven en de pakjes die we voor hun mogen bezorgen. bol.com is in deze wel de grootste aanbieder van pakketten in Nederland en heeft daarom ook macht om veranderingen te laten gebeuren. 

Graag willen wij de leus ‘bol.com organiseert slavenarbeid’ dan ook nuanceren. Het is wel hoe de Subcontractors de veranderingen ervaren. De verantwoordelijkheid ligt bij de hele nieuwe keten; Fabriek-Webwinkel-Pakketbedrijf-Ondernemer-Chauffeur-Consument. De winst in deze keten moet behaald worden door het uitschakelen van de oude keten; Fabriek-Distribiteurs-Overslag-Transport-Groothandel-Winkel-Consument.

De consument haalt zijn winst al uit de tijdswinst, geen auto/benzine kosten, geen parkeergeld EN een goedkoper product. Deze consument (onze klant aan de deur) lijkt ook bereid meer te willen betalen, mits dit geld ook bij de bezorger terecht komt. 

Waar echter de verzenders en de webwinkels zelf, door het succes van de webwinkels meer winst behalen worden de ‘Subcontractors’ (ondernemers/chauffeurs) over de hele sector ‘gebudgetteerd’ op een bepaalde omzet. Zij profiteren NIET mee van het succes van het ‘on-line shoppen’, zij krijgen in het gunstigste geval méér werk – voor hetzelfde geld. Je moet al blij zijn als je die omzet behoudt. Dit terwijl deze ondernemers het grootste bedrijfsrisico & investeringsrisico dragen.

Waar is het risico van de pakketbedrijven?      De investeringen en risico’s qua wagenpark en personeel worden grotendeels gedragen door de Subcontractors.

Dus deze ondernemers hebben het al niet gemakkelijk. Daarnaast worden de goede en eerlijke ondernemers/subcontractors kapot gemaakt door;

  • ‘gemaakte’ ondernemers die niet eens weten wat hun kostprijs is, mensen die niet eens het verschil weten tussen omzetbelasting en inkomstenbelasting. Iedereen mag zomaar ondernemer worden in Nederland.
  • ondernemers die er schijnconstructies op nahouden en zo onder de kostprijs kunnen werken. Nederland is een land van wetten en regelgeving, maar de handhaving blijft achterwege.

Wij van SubcoPartners zijn in ieder geval erg blij met de directe contacten die we nu hebben bij BOL. Dit gaat het ervoor zorgen dat we niet meer uitgespeeld worden tussen de onderhandelingspartijen op een hoger niveau. Wij kennen allemaal de verhalen tijdens onze contractonderhandelingen dat onze opdrachtgevers beweren dat zij door hun opdrachtgevers ook onder prijsdruk worden gezet.

Wij willen:

  • Heldere tarieven voor de bezorgdienst
  • Een beloning voor het bedrijfsrisico wat we lopen
  • Eerlijke verdeling van de winst
  • Meer inspraak over onderhandelingen die ons betreffen
  • Eerlijke concurrentie

Als dit alles niet mogelijk is, dan maar de dienst door medewerkers in loondienst laten uitvoeren, dan lopen de pakketbedrijven WEL het gehele bedrijfsrisico en mogen ze alle winst (of verlies) zelf houden.

 

bol.com pakt de handschoen goed op! Reviewed by on . Allereerst willen wij benadrukken dat de actie NIET bedoeld is om bol.com in een slecht daglicht te plaatsen. Acties zoals deze kunnen ook plaatsvinden bij de a Allereerst willen wij benadrukken dat de actie NIET bedoeld is om bol.com in een slecht daglicht te plaatsen. Acties zoals deze kunnen ook plaatsvinden bij de a Rating: 0