woensdag , 15 november 2017

Home » Algemeen » Evaluatie ZMP na 19 april
Evaluatie ZMP na 19 april

Evaluatie ZMP na 19 april

april 24, 2015 10:16 am by: A+ / A-

Waar staan we?

Wat is ZMP ook alweer: Zelfstandige met Personeel, werken met onder werknemers. PostNL heeft in het verleden ZMP-ers gedwongen om voor een ZZP tarief (dus rekening houdend met onze ZZP ondernemersaftrek) te tekenen. Ook hebben ze ZZP-ers (die niet beter wisten) voor dit tarief meerdere routes gegeven. Dan zijn er voor deze werkgevers maar een paar mogelijkheden;

  • Routes teruggeven, personeel ontslaan, bussen verkopen en zeer waarschijnlijk “Failliet” gaan
  • Constructies verzinnen
  • Frauderen

SubcoPartners heeft PostNL voorgesteld (bewezen & afgedwongen) om deze groep als ZMP-ers te betalen, dus voor een bedrag waarvan de ondernemer zijn personeel eerlijk van kan betalen. Dit tarief is door PostNL neergelegd op plusminus € 26,50 per uur EN dan alleen voor diegenen die kunnen aantonen dat ze in het verleden ook al “eerlijk” hebben gewerkt EN dan alleen voor medewerkers die volledige routes rijden. Dit waren uiteindelijk maar 20% van de werkgevers die hiervoor in aanmerking kwamen. Hier is SubcoPartners het helemaal mee oneens, hiermee wordt een goed akkoord weer slecht uitgevoerd naar de letter en niet naar de bedoeling…. De meeste ondernemers konden geen eerlijke bedrijfsvoering voeren – Dit zou hebben betekend dat zij geld mee moesten brengen om routes te rijden voor PostNL.

In maart 2014 werd deze groep nog bestempeld als een ‘uitstervend ras’, de groeistrategie van PostNL lag in de koers van ZMZ (zie artikel ZMZ). SubcoPartners; “Dit zijn zij nu nog steeds, zolang PostNL geld kan verdienen door een route bij een ZMP-er weg te halen en aan kan bieden aan een ZZP-er voor minder geld, blijft de ZMP-er in gevaar.

PostNL: “Alleen de werkgevers die aan kunnen tonen dat zij in het verleden én het heden personeel in loondienst hadden, krijgen toeslag. SubcoPartners: “Hoe moeten deze ondernemers hun toekomstig personeel dan gaan betalen?” PostNL: “Zij zullen geen nieuwe routes meer krijgen”.

We weten allemaal ondertussen dat we minimaal (kostprijs) € 27,50 per uur nodig hebben voor gezonde bedrijfsvoering. PostNL is niet van plan ons dit te betalen.

SubcoPartners: “Iedere ondernemer moet personeel in dienst kunnen nemen”, dus: “iedere ondernemer moet de toeslagen voor personeel in loondienst kunnen claimen (staat nu op ongeveer €2,50-€3,-per uur), voor elk personeelslid, voor elk uur dat hij personeel heeft werken”.

Akkoord 1 (is nog steeds geldig): 750 geplande stops = € 1000,-. Hier valt volgens PostNL zo’n 20% van de Subcontractors onder. Simpele berekening volgen SubcoPartners: Deel € 1000,- door 750 stops geplande stops maal je hitrate. Bijvoorbeeld: € 1000 / 750 x 90% = € 1,48 per stop inclusief de pakkettoeslag van 16 cent, dus je stopprijs zou zo tussen de €1,20 en de €1,32 moeten liggen (ligt aan het aantal pakketten die je meer hebt dan het aantal stops).

Komt PostNL dit na? Soms wel, soms niet. PostNL zegt in ieder geval: “Dit tarief is inclusief toeslagen voor personeel”.

Akkoord 2 (bedoeling hiervan; oplossing voor de snelle chauffeur/oplossing voor diegenen die geen 750 stops kunnen meenemen): 45 ‘Norm-uren’ = € 1000,-. Dus een normale chauffeur krijgt € 1000,- gedeeld door 45 uur (inclusief laad en aan/af -rijtijd), dit zou plusminus € 22,- per uur betekenen. ECHTER; Een ZZP-er is natuurlijk sneller dan de ‘norm’. Voorbeeld: Jij doet niet 20 stops p/u maar 25 (Dit is topsport, maar jij wil zo snel mogelijk klaar zijn), dit zou betekenen dat jij de uren die je productief bent (pakketten bezorgd), beloond zou moeten worden voor jouw snellere werken: 9 norm-uur per dag = 1 uur laden en lossen + 1 uur van en naar depot + 7 uur bezorgen, dan zou jij bij 20 stops per uur 140 stops meekrijgen om te bezorgen, vervolgens bezorg jij deze stops in een kleine 6 uurtjes. Dat zijn dus samen 8 gewerkte uren en dan zou je nog steeds 9 uur betaald moeten krijgen. Zo kun je een 45 urige (norm) werkweek in minder 40 uur afwerken. Je verdient dan niet € 22,- p/u, maar € 25 – € 26 p/u. Hier bovenop zou je dus je toeslagen moeten krijgen.

Komt PostNL dit na? Lastig te zeggen omdat PostNL de beloofde controle op de norm per wijk afhouden (hier blijven we op drukken), voorlopig denken wij van niet, de norm lijkt niet te kloppen, klik hier voor onze redenen tot aanpassing van de huidige norm; Norm stops per uur ter dicussie V3. De andere vorm van controle hierop; via de Subcontractor lopen we tegen het probleem aan dat niet alle Subcontractors hun uren goed bijhouden en het is te omslachtig.  Juist daarom hadden wij punt 2 van het 2e akkoord afgesproken. Wordt dit niet nagekomen? Dan gaat uiteindelijk het akkoord van tafel.

Probleem voor SubcoPartners; ZMP-ers hebben een significante verhoging van hun vergoeding gekregen, daardoor heeft niet elke ZMP-er voldoende werk gestoken in de ‘norm-uren’ voor de wijken. Wij zijn ervan overtuigd dat de ZMP-ers hier nog geld laten liggen.

 

Evaluatie ZMP na 19 april Reviewed by on . Waar staan we? Wat is ZMP ook alweer: Zelfstandige met Personeel, werken met onder werknemers. PostNL heeft in het verleden ZMP-ers gedwongen om voor een ZZP ta Waar staan we? Wat is ZMP ook alweer: Zelfstandige met Personeel, werken met onder werknemers. PostNL heeft in het verleden ZMP-ers gedwongen om voor een ZZP ta Rating: 0