zaterdag , 19 januari 2019

Home » Algemeen » Evaluatie ZMZ na 19 april
Evaluatie ZMZ na 19 april

Evaluatie ZMZ na 19 april

Waar staan we?

Wat is ZMZ ook alweer: Zelfstandige met Zelfstandigen, werken met onder ZZP-ers. PostNL heeft in het verleden ZMP-ers gedwongen om voor een ZZP tarief (dus rekening houdend met onze ZZP ondernemersaftrek) te tekenen. Ook hebben ze ZZP-ers (die niet beter wisten) voor dit tarief meerdere routes gegeven. Dan zijn er voor deze werkgevers maar een paar mogelijkheden;

  • Routes teruggeven, personeel ontslaan, bussen verkopen en zeer waarschijnlijk “Failliet” gaan
  • Constructies verzinnen
  • Frauderen

In maart 2014 heeft PostNL nog gezegd dat dit hun groeistrategie was. Zelfstandigen mét Personeel in loondienst werden bestempeld als een ‘uitstervend ras’.

SubcoPartners heeft PostNL voorgesteld om deze groep (door PostNL gecreëerd) als ZMP-ers te betalen, dus met de toeslagen voor personeel. De eerlijke ondernemers zouden daarmee de mogelijkheid krijgen om hun bedrijfsvoering te veranderen naar een ‘normale nette bedrijfsvoering’. PostNL: “DAT gaan we niet doen, kost veel te veel geld” – “Alleen de werkgevers die aan kunnen tonen dat zij in het verleden én het heden personeel in loondienst hadden, krijgen toeslag. SubcoPartners: “Hoe moeten deze ZMZ-ers hun personeel dan gaan betalen?” PostNL: “Zij moeten op de huidige manier doorgaan (Lees: Frauderen?)”.

We weten allemaal ondertussen dat we minimaal (kostprijs) € 27,50 per uur nodig hebben voor gezonde bedrijfsvoering. PostNL is niet van plan ons dit te betalen, zij betalen de ZMZ rond de €23,-/€24,-. Sterker nog jij wordt door PostNL als “uitknijper” en “fraudeur” bestempeld. Het liefst willen ze de voor jou werkende ZZP-ers direct benaderen om direct voor hen te werken (is weer goedkoper).

SubcoPartners: “Iedere ondernemer moet personeel in dienst kunnen nemen”, dus: “iedere ondernemer moet de toeslagen voor personeel in loondienst claimen (staat nu op ongeveer €2,50-€3,-per uur), anders is hij/zij ‘verplicht’ ZZP-er te zijn.

Akkoord 1 (is nog steeds geldig): 750 geplande stops = € 1000,-. Hier valt volgens PostNL zo’n 20% van de Subcontractors onder. Simpele berekening volgen SubcoPartners: Deel € 1000,- door 750 stops geplande stops maal je hitrate. Bijvoorbeeld: € 1000 / 750 x 90% = € 1,48 per stop inclusief de pakkettoeslag van 16 cent, dus je stopprijs zou zo tussen de €1,20 en de €1,32 moeten liggen (ligt aan het aantal pakketten die je meer hebt dan het aantal stops).

Komt PostNL dit na? Soms wel, soms niet. PostNL zegt in ieder geval: “Dit tarief is inclusief toeslagen voor personeel”.

Akkoord 2 (bedoeling hiervan; oplossing voor de snelle chauffeur/oplossing voor diegenen die geen 750 stops kunnen meenemen): 45 ‘Norm-uren’ = € 1000,-. Dus een normale chauffeur krijgt € 1000,- gedeeld door 45 uur (inclusief laad en aan/af -rijtijd), dit zou plusminus € 22,- per uur betekenen. ECHTER; Een ZZP-er is natuurlijk sneller dan de ‘norm’. Voorbeeld: Jij doet niet 20 stops p/u maar 25 (Dit is topsport, maar jij wil zo snel mogelijk klaar zijn), dit zou betekenen dat jij de uren die je productief bent (pakketten bezorgd), beloond zou moeten worden voor jouw snellere werken: 9 norm-uur per dag = 1 uur laden en lossen + 1 uur van en naar depot + 7 uur bezorgen, dan zou jij bij 20 stops per uur 140 stops meekrijgen om te bezorgen, vervolgens bezorg jij deze stops in een kleine 6 uurtjes. Dat zijn dus samen 8 gewerkte uren en dan zou je nog steeds 9 uur betaald moeten krijgen. Zo kun je een 45 urige (norm) werkweek in minder 40 uur afwerken. Je verdient dan niet € 22,- p/u, maar € 25 – € 26 p/u. Hier bovenop zou je dus je toeslagen moeten krijgen.

Komt PostNL dit na? Lastig te zeggen omdat PostNL de beloofde controle op de norm per wijk afhouden (hier blijven we op drukken), voorlopig denken wij van niet, de norm lijkt niet te kloppen, klik hier voor onze redenen tot aanpassing van de huidige norm; Norm stops per uur ter dicussie V3. De andere vorm van controle hierop; via de Subcontractor lopen we tegen het probleem aan dat niet alle Subcontractors hun uren goed bijhouden en het is te omslachtig.  Juist daarom hadden wij punt 2 van het 2e akkoord afgesproken. Wordt dit niet nagekomen? Dan gaat uiteindelijk het akkoord van tafel.

Hierboven zitten we nu al bijna 2 jaar te stechelen over tarieven waar we sowieso niet blij van worden. Bovendien wordt je als ZMZ-er nu bestempeld als ‘uitknijper’ of ‘fraudeur’. Dit geldt dus voor iedere ondernemer die niet ‘wilde’ of ‘kon’ aantonen bij PostNL dat zij werkten met personeel in loondienst, dan ben je automatisch ZMZ-er geworden.

Evaluatie ZMZ na 19 april Reviewed by on . Waar staan we? Wat is ZMZ ook alweer: Zelfstandige met Zelfstandigen, werken met onder ZZP-ers. PostNL heeft in het verleden ZMP-ers gedwongen om voor een ZZP t Waar staan we? Wat is ZMZ ook alweer: Zelfstandige met Zelfstandigen, werken met onder ZZP-ers. PostNL heeft in het verleden ZMP-ers gedwongen om voor een ZZP t Rating: 0