vrijdag , 18 januari 2019

Home » Algemeen » Evaluatie ZZP n.a.v. Zondag 19 april
Evaluatie ZZP n.a.v. Zondag 19 april

Evaluatie ZZP n.a.v. Zondag 19 april

april 21, 2015 3:47 pm by: A+ / A-

Waar staan we?

We weten allemaal ondertussen dat we minimaal (kostprijs) € 27,50 per uur nodig hebben voor gezonde bedrijfsvoering. PostNL is niet van plan ons dit te betalen, zij betalen ons rond de € 23,- en zij blijven er van uitgaan dat wij mét onze ondernemersaftrek wel boven het minimumloon uitkomen, dus volgens de wet doen zij niets fouts. Dit is wat zij onze dienst waard vinden.

Akkoord 1 (is nog steeds geldig): 750 geplande stops = € 1000,-. Hier valt volgens PostNL zo’n 20% van de Subcontractors onder. Simpele berekening volgen SubcoPartners: Deel € 1000,- door 750 stops geplande stops maal je hitrate. Bijvoorbeeld: € 1000 / 750 x 90% = € 1,48 per stop inclusief de pakkettoeslag van 16 cent, dus je stopprijs zou zo tussen de 1,20 en de 1,32 moeten liggen (ligt aan het aantal pakketten die je meer hebt dan het aantal stops)

Komt PostNL dit na? Soms wel, soms niet.

Akkoord 2 (bedoeling hiervan; oplossing voor de snelle chauffeur/oplossing voor diegenen die geen 750 stops kunnen meenemen): 45 ‘Norm-uren’ = € 1000,-. Dus een normale chauffeur krijgt € 1000,- gedeeld door 45 uur (inclusief laad en aan/af -rijtijd), dit zou plusminus € 22,- per uur betekenen. ECHTER; Een ZZP-er is natuurlijk sneller dan de ‘norm’. Voorbeeld: Jij doet niet 20 stops p/u maar 25 (Dit is topsport, maar jij wil zo snel mogelijk klaar zijn), dit zou betekenen dat jij de uren die je productief bent (pakketten bezorgd), beloond zou moeten worden voor jouw snellere werken: 9 norm-uur per dag = 1 uur laden en lossen + 1 uur van en naar depot + 7 uur bezorgen, dan zou jij bij 20 stops per uur 140 stops meekrijgen om te bezorgen, vervolgens bezorg jij deze stops in een kleine 6 uurtjes. Dat zijn dus samen 8 gewerkte uren en dan zou je nog steeds 9 uur betaald moeten krijgen. Zo kun je een 45 urige (norm) werkweek in minder 40 uur afwerken. Je verdient dan niet € 22,- p/u, maar € 25 – € 26 p/u.

Komt PostNL dit na? Lastig te zeggen omdat PostNL de beloofde controle op de norm per wijk afhouden (hier blijven we op drukken), voorlopig denken wij van niet, de norm lijkt niet te kloppen, klik hier voor onze redenen tot aanpassing van de huidige norm; Norm stops per uur ter dicussie V3. De andere vorm van controle hierop; via de Subcontractor lopen we tegen het probleem aan dat niet alle Subcontractors hun uren goed bijhouden en het is te omslachtig.  Juist daarom hadden wij punt 2 van het 2e akkoord afgesproken. Wordt dit niet nagekomen? Dan gaat uiteindelijk het akkoord van tafel.

Hierboven zitten we nu al bijna 2 jaar te stechelen over tarieven waar we sowieso niet blij van worden. Heeft het wel zin om voor deze tarieven ZZP-er te zijn? Ben je als ZZP-er niet beter af in loondienst? Goede vraag van het FNV.

  • ZZP-er stuurt geen facturen
  • ZZP-er krijgt geen vrachtbrieven
  • ZZP-er weet niet of hij zijn bus zwaarder belaadt dan 500 kilo
  • ZZP-er kan niet op vakantie, kan geen vervanger betalen, hij krijgt de toeslagen die hiervoor gelden niet
  • ZZP-er kan niet ziek worden, heeft geen vervanger
  • ZZP-er kan niet bepalen hoe hij zijn werk uitvoert, zie voorbeeld: TVI Tips
  • ZZP-er mag niet bepalen in welke bus hij rijdt
  • ZZP-er kan niet bepalen hoeveel uur hij werkt
  • ZZP-er weet niet of hij ondernemer is (zelfs niet als hij NIWO haalt)
  • ZZP-er is niet kredietwaardig (Eis NIWO)
  • ZZP-er krijgt geen ja van de belastingdienst of hij ondernemer is: Belasting in gesprek post
  • ZZP-er loopt wel het risico – maar krijgt niet de beloning
  • ZZP-er is de valse concurrent voor de echte ondernemer

Leve de ZZP-er!

Heeft dit wel zin?

Evaluatie ZZP n.a.v. Zondag 19 april Reviewed by on . Waar staan we? We weten allemaal ondertussen dat we minimaal (kostprijs) € 27,50 per uur nodig hebben voor gezonde bedrijfsvoering. PostNL is niet van plan ons Waar staan we? We weten allemaal ondertussen dat we minimaal (kostprijs) € 27,50 per uur nodig hebben voor gezonde bedrijfsvoering. PostNL is niet van plan ons Rating: 0