donderdag , 18 januari 2018

Home » Algemeen » SubcoPartners zet zich in voor Autobedrijf
SubcoPartners zet zich in voor Autobedrijf

SubcoPartners zet zich in voor Autobedrijf

september 21, 2014 8:53 am by: A+ / A-
Onderwerpen vergadering Autobedrijf vrijdag 19-08-2014
  1.  Wie bepaald welk bedrijf welke rit krijgt? Antwoord PostNL: Inkoper samen met de Operationeel Planner (Teamleider) het zogenaamde 4 ogen beleid, waarbij de inkoper de eindverantwoordelijkheid heeft. Dit wil zeggen dat het door beide goedgekeurd moet worden, dus operationeel planner kan niet zomaar route opzeggen.
  2. Hoe komt het dat sommige bedrijven in een vestiging ruim 500 uren hebben maar sommige nog geen 25 uur? Willekeur / vriendjespolitiek. Antwoord PostNL: Is gebaseerd op beslissingen uit 2010-2011; Op dit moment is men in het Noorden gestart met 1 op 1 gesprekken met subco’s om te overleggen/inventariseren of er belangstelling is om te blijven (na het wegvallen van autobestelling) of dat men liever helemaal stopt waardoor er weer werk voor andere subco’s beschikbaar komt.herverdelen! Er worden geen “vreemde” partijen meer binnengelaten, alles wat vrijkomt wordt herverdeeld binnen de bestaande subco’s.
  3. Hoe komt dat de planners zo maar de ritten op zeggen? Meerdere voorbeelden beschikbaar. Antwoord PostNL: Is geen beleid, graag voorbeelden doorsturen naar Nora.Bouhanoun@postnl.nl of naar autobedrijf@subcopartners.nl.
  4. Aan de hand van welke gegevens zijn de tarieven bepaald? Antwoord PostNL: Is berekend aan de hand van kostenplaatje van 2011 (auto/diesel/chauffeurskosten). Aangegeven dat dan her-calculatie zeer gewenst is aangezien tarieven uit 2011 stammen, voelt PostNL helemaal niks voor. Aangegeven dat behalve verouderde tarieven er ook aan alle kanten geknepen wordt op de uren die behoorlijk nauw berekend zijn, zeker in geval van diensten met wachttijden ertussen. Vaste medewerkers krijgen die ook doorbetaald, subco’s niet maar kunnen in die tussentijd vaak niets anders doen maar moeten hun personeel wel doorbetalen. PostNL beweerde in eerste instantie dat het bij vaste chauffeurs net zo was, hebben dat kunnen weerleggen, waarna PostNL instemde om er toch naar te gaan kijken, per half november, komt er meer duidelijkheid.
  5. Wat is het verschil tussen een ZZP en een ZMP in de vergoedingen. Antwoord PostNL: Niet op dit moment, komen er ook op terug wanneer tarief wordt besproken. Wij geven aan dat ZMP-er er nu geld op toe moet leggen.
  6. Onredelijk beleid inzake te laat en te vroeg scans (1 minuut te vroeg = doodstraf) Antwoord PostNL: Zij gaan voor 100% kwaliteit, het is hun meetinstrument naar klanten om kwaliteit aan te tonen, volgend jaar wordt te laat net zo zwaar aangerekend als nu te vroeg. Aangegeven dat ze dan vooral niet op subco’s moeten bezuinigen (in geld) want dan houden ze shit over. Overigens mijn idee gelanceerd om de scannersoftware aan te passen met een popup/piep die aangeeft als je te vroeg wil scannen (net als bij pakketten als je een fout maakt) Dit werd driftig neergekrabbeld door alle aanwezigen, zijn benieuwd. Erbij gezegd dat ze dan 90% konden bezuinigen op callroom medewerkers en dat geld weer aan subco’s ten goede laten komen (Dat schreven ze dan weer niet op).
  7. Opzegtermijn gelijk trekken met pakketten? Antwoord PostNL: Willen ze niet aan zolang herstructurering gaande is.Subco zou dan 3 maanden van te voren opgezegd worden terwijl ze pas paar weken van te voren weten wat ze hem kunnen aanbieden als vervangend werk. Na de herstructurering begin 2016 is dit wel bespreekbaar.
  8. Bestaande subco’s voorrang bij nieuw werk. Antwoord PostNL: Is absoluut beleid. Voordat de bestaande routes opgezegd worden, dient men de subco eerst de nieuwe, aangepaste routes aan te bieden.
  9. Toekomst, verwachting krimp en invloed huidige subs. Verschillen per gebied. Antwoord PostNL: Alle autobestelling verdwijnt; dit zal met name buiten de Randstad, Regio Noord/Oost/Zuid behoorlijke impact hebben. Reductie totaal 55% inclusief de autobestelling. De schade is voor eigen personeel in verhouding tot subco’s 50/50 Er wordt 1 op 1 met klanten gebeld om te kijken of de tijdvakken van brengen en halen ruimer kunnen zodat ook daar efficienter gewerkt kan worden.
  10. Ook hier noodzaak van heldere regels, omgangsvormen, fatsoen. Antwoord PostNL: Indien gesignaleerd wordt dat dit niet het geval is, direct melden graag bij Nora, ze zal dan direct actie ondernemen, wordt niet getolereerd.
  11. Groeistrategie PostNL, zwart op wit; Mogen ritten worden uitbesteed aan anderen? (Recent nog opzeggingen vanwege ZMZ, Subco’s die ritten uitsteden aan ZZP-ers). Antwoord PostNL: ZMZ willen ze absoluut niet omdat ze denken dat de ZMZ constructie wettelijk niet toegestaan is, tevens in het kader van de ketenaansprakelijkheid is ZMZ ongewenst. Zeer ‘apart’ te noemen aangezien ZMZ groeistrategie is bij PostNL Pakketten……
 N.B. PostNL is van 465 “stations” in november 2010 naar nu 230 “stations” gegaan, uiteindelijk blijven er 55 “stations” over van waaruit ritten gestart gaan worden. PostNL geeft een negatief advies om in auto’s te investeren.
SubcoPartners zet zich in voor Autobedrijf Reviewed by on . Onderwerpen vergadering Autobedrijf vrijdag 19-08-2014  Wie bepaald welk bedrijf welke rit krijgt? Antwoord PostNL: Inkoper samen met de Operationeel Planner (T Onderwerpen vergadering Autobedrijf vrijdag 19-08-2014  Wie bepaald welk bedrijf welke rit krijgt? Antwoord PostNL: Inkoper samen met de Operationeel Planner (T Rating: 0