zondag , 24 maart 2019

Home » Algemeen » Verslag meeting met Directie Post 11 Maart
Verslag meeting met Directie Post 11 Maart

Verslag meeting met Directie Post 11 Maart

maart 19, 2015 7:37 am by: A+ / A-

Beste Leden,

Het heeft even geduurd, daarvoor onze excuses. Wij van SubcoPartners werken (wel ander werk) echt nog meer dan jullie, 60 en meer uren in week. Maar dat maakt ons niet uit want wij doen dit werk met passie en strijden voor een groot maatschappelijk belang. Daarbij zijn ook wij gestrest dat we nog niet de antwoorden hebben waar jullie op wachten.

Allereerst waarom die NIWO-vergunning; Wij zijn er van overtuigd dat PostNL die NIWO verplichting liever NIET zou willen invoeren dan WEL. Als er een manier was om eronder uit te komen hadden ze het gedaan. Ze hebben er hard voor gelobby’d. Dit levert Post net zoveel stress (misschien iets minder, want zij gaan toch wel door) op als jullie. Vraag jezelf af: Wat winnen zij hiermee?

PostNL: Allereerst willen we nog een keer benadrukken dat het hebben van een Eurovergunning een wettelijke verplichting is binnen het zakelijk vervoer van goederen. Dit is niet omdat PostNL dit heeft bedacht, maar omdat de wetgever ILT (Inspectie van Leefomgeving en Transport) dat vereist. PostNL zal zich, net als andere bedrijven, aan de wet moeten houden. Dit zou je als subcontractor ook moeten willen.

SubcoPartners: Al willen velen dit misschien nu niet horen. Ook wij vinden dat jullie NIWO moeten hebben, daarom hebben wij vorig jaar BVC (Beroeps Vervoer College) al op de website gezet. Met NIWO ben je niet afhankelijk van PostNL, je hebt meer opties, bovendien overtreed je de wet (overbelading) ook niet.

Natuurlijk is jullie standpunt aangegeven dat; PostNL dit al eerder had moeten aangeven, wellicht vóór het moment dat ons gevraagd werd te investeren in een L3H2 bus van €25.000,- . PostNL wordt door ons geacht een meer-jarenplan te hebben en wij hollen daar achteraan.

Er is geen sprake dat Post van jullie af wil, jullie zijn en blijven de winstmakers voor Post. Het economische hart van PostNL. Er wordt ook gesproken over een hogere vergoeding voor het voeren van de NIWO vergunning.

Er blijft vanuit PostNL naar voren komen dat het hebben van een Eurovergunning essentieel is voor alle subcontractors om ook na 1 januari 2016 voor PostNL Pakketten te blijven rijden. PostNL zal, kan en mag vanaf 1 januari 2016 alleen samenwerken met ondernemingen die een Eurovergunning op al hun voertuigen hebben die voor PostNL worden ingezet. PostNL is wel aan het kijken naar de verschillende samenwerkingsconstructies. Hierbij kijkt ze naar de wenselijkheid van verschillende vormen. NIWO zal altijd een beoordeling moeten geven in hoeverre zij een Eurovergunning aan een onderneming(svorm) zal verstrekken. Dat kan PostNL niet beoordelen. NIWO geeft de Eurovergunning uit. Dat doet PostNL niet. PostNL zal daarna kijken of de constructie vatbaar is voor samenwerking. PostNL wil namelijk goed weten met wie ze samenwerkt. Tevens wil PostNL risico’s ten aanzien van bedrijfscontinuïteit voor subcontractors, klanten, ontvangers en PostNL beperken. We hebben afgelopen week met PostNL gekeken naar de verschillende samenwerkingsvormen. Denkbeelden daarover bij SubcoPartners en bij PostNL komen voor een groot deel overeen. PostNL gaat dit nu verder uitwerken en zal in het volgende overleg eind maart de richting presenteren.

Met andere woorden; De oude opmerking van de inkopers dat, als je in een andere bedrijfsvorm zou willen (dus een ander kvk nummer), dat de route dan naar een vaste medewerker zou gaan, is hier enigszins mee van de baan. Dus kom vanaf April met je voorstel voor een ‘samenwerkingsverband’. Deel 2 zegt; PostNL beslist/adviseert wel mee of het ‘samenwerkingsverband’ een goede constructie is, voor u, voor PostNL en of deze samenwerking kans heeft van goedkeuring door het NIWO. Het NIWO geeft uiteindelijk de EURO-vergunning af en daar is wetgeving voor; wat wel mag en wat niet.

En ja, al jullie vragen zijn bekend bij PostNL (50+, taalproblemen, tijd, een of drie opdrachtgevers, verantwoordelijkheid PostNL m.b.t. aannamebeleid). Wij spreken wekelijks telefonisch met 10-tallen Subcontractors, krijgen wekelijks 10-tallen mailtjes, spreken jullie op de vestigingen. Heb je nog zaken c.q. oplossingen waar wij nog geen weet van hebben, bel ons, mail ons, we staan overal voor open.

We zouden willen dat we nu al antwoorden hadden op al jullie vragen, die hebben we nog niet. We gaan ervoor om deze begin April 2015 wel te hebben.

Afgelopen maandag hebben we PostNL gevraagd om mee te denken of ze de ZZP-er met 1 opdrachtgever, vrij kunnen roosteren op maandag 30 maart. We zijn nog in afwachting van het antwoord.

SubcoPartners

Verslag meeting met Directie Post 11 Maart Reviewed by on . Beste Leden,Het heeft even geduurd, daarvoor onze excuses. Wij van SubcoPartners werken (wel ander werk) echt nog meer dan jullie, 60 en meer uren in week. Maar Beste Leden,Het heeft even geduurd, daarvoor onze excuses. Wij van SubcoPartners werken (wel ander werk) echt nog meer dan jullie, 60 en meer uren in week. Maar Rating: 0