donderdag , 21 maart 2019

Home » Algemeen » Vraag en Antwoord – NIWO-VERGUNNING
Vraag en Antwoord – NIWO-VERGUNNING

Vraag en Antwoord – NIWO-VERGUNNING

maart 9, 2015 6:48 pm by: A+ / A-

Subcontractor: Het is en blijft raar dat wij voor onze werkzaamheden zo’n vergunning moeten aanvragen, die veel tijd, moeite en geld gaat kosten.

SubcoPartners: PostNL overtreedt al jaren de wet door Subcontractors met te zwaarbeladen terug-gekeurde bussen te laten rijden. PostNL heeft uitstel gekregen van de controlerende instanties en de politiek om zich aan de wet te houden. Daarbij: óók de Subcontractor overtreed de wet door overbeladen rond te rijden. Dit is een economisch delict, waar zelfs gevangenisstraf op kan staan.

Subcontractor: Tijd die we amper hebben, als je pas om 19.00 uur of nog (veel) later pas thuiskomt, dus ook moeite om nog te gaan studeren. En geld: er staat amper een vergoeding tegenover, jaarlijks kost het € 150,– om die vergunning te verlengen, buiten dus alle kosten die er gemaakt moeten worden om die vergunning te behalen.

SubcoPartners: Wij begrijpen het probleem, er zijn meerdere problemen dan alleen tijd. We zijn ervan overtuigd dat er voor iedereen een passende oplossing gaat komen. We zouden willen dat we de oplossing nu al hadden. Verder komt er wel ook een vergoeding van PostNL tegenover te staan.

Subcontractor: En waarvoor? Om o.a. te leren hoe je koeien moet vervoeren! Of hoe je financieel management moet toepassen! Allemaal onzin die 99 % van ons niet nodig heeft!

SubcoPartners: Klopt, maar ook FNV hoort bij diegenen die niet meewerken aan de NIWO light. Bang als ze zijn voor Oosteuropeanen. Het gebrek aan mensen die kunnen rekenen en de aanwezigheid van mensen die ongeoorloofde schijnconstructies hebben verzonnen heeft er wel toe geleid dat de prijs onder de kostprijs gedaald is. Denk daar eens aan. Daarbij ook PostNL ontkomt niet aan de wetgeving die voor de concurrenten wel geldt.

Subcontractor: Trouwens, als privé-persoon   mag je tot 3500 kilo vrij vervoeren, alleen dus niet als je een bedrijfje bent…!

SubcoPartners: We vallen onder beroepsgoederen vervoer over de weg. Daar is een wet voor.

Subcontractor: En alleen Nederland en België stellen deze eisen, andere Europese landen niet!

Dat is dus een grote rechtsongelijkheid als Europees burger!

SubcoPartners: Deze optie hebben we ook onderzocht. Is een traject van jaren om dit te bewerkstelligen.

Subcontractor: En als PostNL voortaan de gewichten gaat vermelden van de pakketten, kunnen we onder de 500 kilo blijven en is die NIWO-vergunning niet meer nodig.

SubcoPartners: Wetgeving gaat dit jaar veranderen – gaat zoals het er nun aar uitziet naar 0 kilo. Moeten we daarop wachten? Dan zijn we ook te laat.

Dit gaan ze ook doen. Alleen verandert dit de wetgeving niet.

Subcontractor: Waarbij ook nog eens komt dat die pakketten van o.a. Zooplus vaak boven de wettelijke norm van 23 kilo zijn, volgens Zooplus op verzoek van PostNL, dus PostNL overtreedt bewust zelf de wet!

SubcoPartners: Wij zijn geen werknemers, ARBO geldt niet voor ons.

Subcontractor: Mensen met lichamelijke klachten moeten maar eens hiervan een registratie gaan bijhouden, omdat deze onwettige overbelasting van het lijf wordt veroorzaakt door deze te zware pakketten.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

SubcoParners: Lees ook onderstaande. SubcoPartners moet de belangen van de individuele Subcontractor/ondernemer behartigen. Sommige punten rijmen met ons maar sommige ook niet.

Met het 10 stappenplan van de FNV wordt onderstreept waar TLN en de EVO zich voor hebben uitgesproken: het beroepsgoederenvervoer koppelen aan de Niwo-vervoervergunning vanaf 0 kg.
En wel iedereen die beroepsmatig vervoert, verplichten over een vervoersvergunning te beschikken. Of in loondienst bij een vergunninghoudend bedrijf te zijn. Dit zal de koeriersbranche doen veranderen.
Zeker als de verlader ook daadwerkelijk aansprakelijk wordt gesteld indien zij vervoer laten verrichten door niet vergunninghoudende autobezitters. Of aan bedrijven die hun vervoersvergunning “verhuren” aan onderaannemers, zzp’ers, die daardoor menen dat ze onder de huidige wetgeving uitkomen waarin 500kg bij wet is vastgesteld. Een aantal grote verladers besteden hun werk uit aan dit soort illegale praktijken. Daar komt met de beoogde 0-kg grens een definitief einde aan.

Ofwel, de werkgevers en werknemersverenigingen staan soms schouder aan schouder.

Het FNV-10 puntenplan:
1. Maak opdrachtgevers ook aansprakelijk voor naleving van de cao.
2. Ook vakbonden moeten opdrachtgevers aan kunnen spreken op naleving van de cao.
3. Netto verblijfskostenvergoeding is geen loon. Pas de wet hierop aan.
4. Koppel de NIWO- vergunning aan het kenteken waarmee het bedrijf rijdt.
5. Opdrachtgevers moeten ook verantwoordelijk zijn bij overtreding van de cabotageregels.
6. In Nederland moeten buitenlandse bedrijven zich laten registreren als ze hier cabotageritten uit willen voeren.
7. Maak de NIWO verantwoordelijk voor de registratie van de uitzendbureaus in de transportsector.
8. Je bent of werknemer of een echte zelfstandige. Arbeidsovereenkomsten zijn de norm.
9. De vergunningplicht moet gelden vanaf 0 kg.
10. Maak opdrachtgevers mede verantwoordelijk voor naleving van de rij- en rusttijden.

Prijsvechters in de koeriersbranche die de wetten nu nog overschrijden maar ongemoeid blijven, zullen hierdoor geheel verdwijnen.

Vraag en Antwoord – NIWO-VERGUNNING Reviewed by on . Subcontractor: Het is en blijft raar dat wij voor onze werkzaamheden zo’n vergunning moeten aanvragen, die veel tijd, moeite en geld gaat kosten.SubcoPartners: Subcontractor: Het is en blijft raar dat wij voor onze werkzaamheden zo’n vergunning moeten aanvragen, die veel tijd, moeite en geld gaat kosten.SubcoPartners: Rating: 0